Anne & Stiil: Visiitkaardil blogija

Elukutselisi ja ratsa rikkaks saanud blogijaid Eestis veel üles rivistada ei ole, kuid uusi blogisid on järjest juurde tulnud ning oodata on üha rohkem neid, kes panevad kvaliteetse sisu ja ettevõtliku suhtumisega oma blogi raha teenima.

Kui veel viis aastat tagasi peeti blogi pigem avaliku päeviku või reisikirjana, siis nüüd on tekkinud teemapõhised blogid, mis kannavad edukalt turundus- ja meediakanali rolli, kirjeldab kommunikatsioonibüroo JLP konsultant Birgit Rootsi blogide muutumist professionaalsemaks.

Blogibaromeetri uuringu tegijana märgib ta tulemusi analüüsides, et Eesti blogijad on siiski Euroopa eesrindlikematest blogijatest paar sammu maas. "Vaid kümnendik blogisid teenib selle pidajale tulu, samas kui Soomes on see näitaja 71%. 38% blogijatest vastas, et ettevõtted on võtnud nendega koostöö eesmärgil ühendust, Soomes aga läheneb see protsent sajale," räägib Birgit, kelle sõnul oli Soome samasuguses arenguetapis 2009. aastal. Varsti jõuavad Eesti blogijaid soomlastega samale pulgale, on ta kindel.

Lugejaid on, kuid raha ei teenita
Üks põhjus, miks blogid meil on rahateenimisallika ja professionaalse turunduskanalina vähelevinud, on blogijate noorus ja vähene kogemus: eestlased kuuluvad Euroopa noorimate blogijate hulka.

Et kõige sagedasema koostöövormina saavad blogijad kutseid üritustele, tooteid testimiseks ja reise, tähendab see blogi jaoks eelkõige mitterahalist tulu. Lisaks bännerite müügile võiks hakkaja reisiblogija teenuste ja toodete hulka kuuluda fotode müük, e-poe laienduseks olemine, matkade korraldamine, tõlkimine, riiklikud mainekujundusprojektid jne.

Birgit Rootsi julgustab ettevõtteid blogijatega koostööd tegema, sest uuringute järgi on tarbijate usaldus inimeselt-inimesele-soovituste vallas kasvanud. "Blogi on vahetum viis sihtrühmadeni jõudmiseks. Ehkki tase on kõikuv, on Eestis palju tugevaid ja suure külastajatearvuga blogisid, mille loojad on oma lugejate jaoks tõelised arvamusliidrid," ütleb Birgit. "Kui blogijal on olnud seitse aastat üle 50 000 lugeja, tähendab selle elushoidmine ja kvaliteetse sisu loomine tõsist pühendumist."

Tõhusa koostöö nimel peavad pingutama mõlemad pooled. Ettevõtete ülesandeks on täpselt mõista, kelle poole nad pöörduvad ja miks. Saadetud tootele ei pea järgnema kohe positiivne arvustus.

Nagu iga teine reklaamiraha teeniv väljaanne
11 aastat bloginud Mariann Kaasik ehk Mallukas (25) jõudis aasta tagasi külastajate arvu vaadates arusaamisele, et kui ta olukorda ära ei kasuta, on see raha mahaviskamine.  Malluka blogi teenib raha kolmel viisil: pop-up-bännerid, bännerid päises ja küljeribal ning reklaam-postitused.

Blogi toimib kui iga teine meediaväljaanne, kuhu müüakse reklaami. "Alustavas blogis jõuad veel kõike ise teha, kuid hiljem enam mitte. Seepärast võtsin tööle reklaamimüüja. Ma ise ei julgekski raha küsida, aga reklaamimüüjal on oma kontaktibaas ning sisu ta ei puutu," selgitab ta tööjaotust.

Mallukas alguses rahateenimisest ei mõelnudki. Piisas asjadest, mida parajasti vaja oli. "Kord tuli õhtul uitmõte, et tahaksin MacBook Airi, ja kirjutasin kahte kohta. Hommikul oli nii häbi! Esimene firma ei vastanud, aga teine ütles, et tule ja võta!" ei poolda Mallukas suhtumist, et kui oled hea, siis jõuavad ettevõtted ise sinuni. "Kui mul on vaja voodit, kas magan nii kaua põrandal, kuni mõni voodifirma mu poole pöördub? Pigem kirjutan paarile ettevõttele ja keegi on kindlalt nõus."
Raha hakkasid ettevõtted postituste eest ise pakkuma. Ta registreeris osaühingu Mallukas ja viis koostöö uuele tasandile. Reklaamitingimused on tal blogis põhjalikult kirja pandud. "Enamik firmasid on nõus maksma," tõdeb blogija. "Mida ma teeksingi miljoni tasuta huulepulgaga?!"
Reklaampostitustega peab olema leidlik. "Mõnele firmale pean küll vastama, et ei oska sel teemal midagi kirjutada. Kui aga teemaks on laenunõustamine või kondoomid, leian alati neid, kes tahavad oma lugusid jagada. Saan päevas umbes 20 meili, kus räägitakse südamelt ära oma probleemid ja saladused. Olen võõras, aga inimesed tunnevad, et teavad mind."

Summade mainimisest vingerdab Mallukas kõrvale: "Muidu abikaasa Kardo saab teada, kui palju ma teenin, ja on pettunud, et ta peab nii paljude asjade eest maksma!" Nõnda palju Mallukas vihjab, et blogiga teenib ta rohkem kui ajakirjanikuna. Miks siis mitte pühendudagi blogile? "Ma olen nii arutu raiskaja, et kui ma jääksin ainult blogitulu peale, poleks mul üldse raha. Kui inimene oskab rahaga ümber käia, võib blogimine vabalt olla tema ainus tegevusala."

Rikastumise kuuldus ajendab paljusid blogiga õnne proovima, isegi kui sisu ette näidata ei ole. "Rääkisin turundusinimesega, kellele tahab iga päev kümme blogijat reklaampostitust müüa. Firmal ei ole aga tolku sellest, kui su blogi loeb 100 inimest. Tõsi, järjekindlus võib viia sihile. On ka neid, kes suudavad müüa bännereid veel enne, kui on blogi avalikuks teinud."

Uue karjääri stardipauk
Silja Luide (36) ütleb, et on oma blogisse investeerinud null eurot ja sama palju ootab ta ka sealt tagasi. Siiski hakkas just blogist veerema lumepall, tänu millele sai juristist toiduajakirjanik. Blogijana Silja end pigem ei esitle - tema meelest ei ole see tõsiseltvõetav amet. Pariisi kokakursusest pajatanud blogi, mis oli mõeldud lähedastele, jõudis Silja ehmatuseks tuhandete lugejateni juba mõne nädalaga. Peagi saabusid ajakirjade retseptisoovid ja kirjastajalt esimene raamatuidee. Nii vahetaski Silja Luide advokaadibüroo kodukontori vastu.

"Ei saa väita, et ainult honoraridest oleks võimalik ära elada, kuid see ei olegi praegu eesmärk. Võtan vastu need kaastööd ja koolitused, mis huvitaksid mind ka niisama. Teen lihtsalt seda, mis mulle meeldib. Kindlasti saab selles valdkonnas korralikult teenida," räägib Silja.
Praegu on Silja blogisse kogutud eri väljaandeis ilmunud retseptid. Samuti kirjutab ta seal  restoranikülastustest ja reisidest. "Mida rohkem kaastöid teen, seda õnnelikum olen koha üle, kus saan kõigest otse rääkida," ütleb Silja.

Blogi toetavat funktsiooni ta ei alahinda: "Need inimesed usaldavad mu retsepte ja ostavad raamatuid. Kes mind muidu teaks!" Tuntusele aitavad kaasa ka kokasaated, toidukooli-tused ja muud avalikud ülesastumised.

Vajamineva tooraine ostab retseptide autor enamasti ise. "Sööma peab ju nagunii," tõdeb ta. "Hea meelega soovitan blogis väikesi talusid ja tootjaid ega eelda, et saan vastu toidukoti."
Muidugi saadetakse toidublogijale uusi tooteid ja kutseid pressiüritustele. "Kui asi mu põhimõtetega vastuolus ei ole, siis hea meelega katsetan ja käin. Ent kutse ei pane mulle kohustust kirjutada ja saadetud tooted ei tähenda ettemakstud reklaami."

Põhimõtteliselt reklaamivaba
Oma elust, stiilist ja kõigest inspireerivast kirjutav Mari-Liis Suvi (26) klikke ei loe - heaolutunnet pakub juba postituse avaldaminegi. Ta nõustub, et välismaa blogid on meie omadest grammi võrra ees. Esiteks mängib rolli juba elukoht: kui Eesti blogijate hiilgeaeg on suvi, on palju riike, kus ilusate fotode jaoks jagub päevavalgust aasta ringi. Teiseks kasutavad tema lemmikblogijad professionaalset fotograafi, mida Eestis naljalt ei tehta. Tema teada saavad Soome blogijad ühe out/iti-postituse ehk riietuse pildi eest suurt raha, mis võimaldabki tasulisi teenuseid kaasata.

"Mina ei ole kuulnud, et Eesti blogijatele outfiti-postituste eest makstaks. Tihti laenatakse disainerite riideid, mis pärast tagastatakse. Enamik blogijaid rahuldubki heade piltidega ja sellega, et bränd jagab hiljem nende postitust Facebookis," räägib Mari-Liis.

"Paljud ettevõtted ei taju blogide mõjuvõimu ega kasuta ära potentsiaali, mis neil infolevitajana internetis on," arutleb ta. "Hea postituse tegemine võtab tunde ja see vääriks rahalist tasu. Püksipaariga pangalaenu ei maksa."

Mari-Liis ise ühegi firma poole pöördunud ei ole: "Eesti on nii väike ja tahes-tahtmata tuleks see kohe välja. Kui brändijuhil blogidest aimu pole, toidaks see negatiivset kuvandit, et blogijad kirjutavad igale poole ja nõuavad kõike. Pigem ajan oma asja ja olen õnnelik, kui keegi mu leiab."
Nagu Silja, pole ka Mari-Liis blogi raha teenima pannud. "Mul on oma blogist kindel visioon - puhas ja minimalistlik. Võib-olla muudan oma suhtumist, kui bänneri vilkuma panen ja näen seda paarisada eurot kuu lõpus, kuid sealmaal ma veel ei ole ja rõõmsaks äraelamiseks sellest nagunii ei piisaks," ütleb büroojuhina töötav blogija.

Mari-Liis outfti-postitustes laenatud riideid ei kasuta. "Mulle meeldib olla mina ise. Vastasel juhul valetaksin lugejatele. Kuid kunagi muidugi ei tea, mida keegi sulle pakkuda võib," lubab ta olla kompromissialdis. Koostööpakkumisi saab ta kuus umbes kümmekond: lisaks kutsetele saabuvad ilutooted, artiklisoovid, vahel rõivad.

Mari-Liis on üks kaheksast blogijast, kes lõid ühenduse Bloggersmarket. "Ühise huviga blogijatega suhtlemine annab palju motivatsiooni ja inspiratsiooni ning ühtlasi on Bloggersmarket usaldusväärseks koostööpartneriks," põhjendab ta.

Professionaalse blogijana kujutab ta end ette küll, kuid Eestis võib see olla pelgalt ilus unistus. "Arvatavasti ei tasuks see ära. Probleemiks on ka blogide maine. Suurema haardega blogid kujundavad üldsuse arusaama ning kunagi ei tea, mis reaktsioon kaasneb, kui tutvustad end blogijana," nendib ta.

MARI-LIISI SOOVITUSED:

  • Loo lehekülg, millel on hea orienteeruda. 
  • Jää endale kindlaks. Blogija ei pea kaasa minema kõigi koostööpakkumistega. Ole aus ja valmis kriitikaks. Koostööettepanekute puhul räägi ootused läbi ja ütle kohe ära, kui ei soovi teemat kajastada.
  • Jälgi oma kuvandit. Kaalu kolm korda enne, kui oma mõtted avaldad.

MALLUKA SOOVITUSED:

  • Ole sina ise ja ära hoia end tagasi. Inimestele meeldib teada, mida teised teevad. Või kirjuta ainult toodetest, aga tee seda väga hästi. Ära ürita fabritseerida skandaalseid mõtteavaldusi - see on läbinähtav.
  • Postita regulaarselt, muidu sind unustatakse.
  • Tee kvaliteetsed fotod. Telefoniga tehtud ripsmetušipildid ilublogis ei huvita kedagi.
  • Paku blogi reklaamimüüjatele (Smart AD jt). Ole hakkaja ja võta ise ettevõtetega ühendust. Vajadusel küsi abi.

SILJA SOOVITUSED:

  • Ole aus ning ära mine oma südametunnistuse ja põhimõtetega vastuollu.
  • Kirjuta nii, et sul endal oleks hea lugeda.
  • Jaga rõõmu ja positiivseid emotsioone. Paku lugejale võimalust saada targemaks ja tunnet, et ta on kasutanud oma aega arukalt.

BLOGINDUS EESTIS:

  • 500-800 aktiivset blogi 
  • 14% blogidest külastab 10 000-50 000 inimest kuus. 
  • 12% blogijatest teenib tulu. 
  • 38% blogijatega on ettevõtted ühendust võtnud koostöösooviga.


Allikas: JLP kommunikatsioonibüroo IPREX Blogibaromeetri 2014. aasta uuring

Artikkel ilmus ajakirja Anne & Stiil septembrikuu (2015) numbris