Uuring: pankade rahvusvaheliste ülekannete tasud eksitavad tarbijaid

81% eestlastest ei saa aru, kuidas arvestatakse rahvusvaheliste rahaülekannete teenustasusid.

Rahvusvaheliste valuutaülekannetega tegelev TransferWise ja turu-uuringute firma YouGov viisid läbi üle-euroopalise küsitluse, mille käigus uuriti, kas pankade teenustasud valuutaülekannete puhul on tarbijate jaoks arusaadavad. Uuringu tulemustest selgub, et 86% Euroopa tarbijatest (sh 81% eestlastest) ei saa aru, kui palju nad valuutaülekannete eest maksavad.


Iga neljas tarbija Euroopas oli teadlik, et tema pank pakub rahvusvaheliste valuutaülekannete tegemiseks keskkursist kehvemat vahetuskurssi. Eestlaste hulgas olid vahetuskursi erinevusest teadlikud 19% vastanutest, jäädes Euroopa keskmisele alla. Kõige teadlikumad tarbijad olid Portugalis ja Poolas, vastavalt 42% ja 40% vastanutest. Madalaim oli teadlikkus soomlaste hulgas (12%).

Uuringu raames seati küsitletavad silmitsi ka tüüpilise online-pangaülekande kuvatõmmisega, mis kujutas 1000-eurost ülekannet eurotsoonist Suurbritannia naeltesse. Inimestel paluti etteantud info põhjal valikvastuste hulgast leida õigeim vastus küsimusele, kui suur on tehingu puhul kogu makstav teenustasu. Tulemustest selgus, et vaid viiendik (19%) eestlastest ja soomlastest mõistsid, et pangaülekande puhul etteantud arvudest üksi ei piisa kogu teenustasu arvutamiseks. Ühtlasi oli eestlaste tulemus ka kõrgeim Euroopas, mille keskmine jäi 14% juurde.

Selleks, et vahetuskursis sisalduvat teenustasu arvutada, peaks tarbija teadma ka keskkurssi. Sellest finantsteenusepakkujad täna aga erinevatel põhjustel hoiduvad, olgugi et valuutaülekandeid reguleeriva Euroopa Liidu makseteenuste direktiivi nõue on tuua tarbija jaoks välja kõik teenusega seotud tasud.

TransferWise’i kaasasutaja Kristo Käärmanni sõnul on pankade esitatav info tarbijate jaoks täna ebaselge. “Kuigi EL direktiiv nõuab valuutaülekannete teenustasude osas läbipaistvust, siis enamus pankadest täna seda ei paku. Näeme, et üheks võimalikuks abinõuks on Euroopa Komisjoni poolsed juhtnöörid makseteenuse pakkujatele, mis kohustaksid neid näitama oma klientidele kõiki, ka vahetuskursis sisalduvaid tasusid selgel ja arusaadaval moel, et kliendid saaksid teenusepakkujaid adekvaatselt võrrelda.”

“Finantsteenused on täna oma usaldusväärsuse ja kliendirahuolu poolest teiste valdkondadega võrreldes kõige viletsamas seisus. Klientide usalduse taastamine jaepangandusse kogu Euroopa Liidus on väga oluline. Tarbijatel peab olema ligipääs lihtsatele, läbipaistvatele ja mõistliku hinnaga finantsteenustele, olenemata sellest, millises Euroopa Liidu riigis nad elavad,” kommenteeris Euroopa Tarbijakaitseorganisatsiooni BEUC finantsteenuste valdkonna juht Farid Aliyev.

Uuringu tulemused koos ettepanekutega esitas TransferWise Euroopa Komisjonile.

Uuringus küsitleti ligi 20 000 inimest 17 Euroopa riigist, sh Austriast, Belgiast, Tšehhist, Taanist, Eestist, Soomest, Prantsusmaalt, Saksamaalt, Iirimaalt, Itaaliast, Hollandist, Poolast, Portugalist, Hispaaniast, Rootsist, Šveitsist ja Suurbritanniast.